Inhoud
Bij de verkoop van een woning moet je stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.
Voorwaarden
Een stedenbouwkundig uittreksel moet je mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan 1 jaar.
Procedure
Zelf aanvragen als burger
Een stedenbouwkundig uittreksel maakt deel uit van de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Dit is een pakket van inlichtingen die je kan aanvragen aan het Vastgoedinformatieplatform via Mijn Burgerprofiel. Het Vastgoedinformatieplatform haalt achterliggend informatie uit verschillende overheidsbronnen op (waaronder jouw lokaal bestuur) en bundelt deze in één dossier.
Hulp bij het aanvragen
Lukt het niet om de informatie zelf aan te vragen? Je kan als burger ook terecht bij het gemeentehuis of bij jouw notaris. Deze laatste kan de informatie rechtstreeks in het Vastgoedinformatieplatform aanvragen.
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 100,00 per kadastraal perceel.
Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van € 36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.
Hoe kan u uw aanvraag doen? U bent:
- Notaris: u kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat
- Vastgoedmakelaar: u kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
- Burger of overheidsinstantie: via het Vlaamse webportaal
Specifieke dieptevragen of interpretaties kunnen nog steeds gericht worden naar de gemeente (bv. vragen van bodemdeskundigen over de risicogrond ikv bodemonderzoek).