Stedenbouwkundig uittreksel

Inhoud

Bij de verkoop van een woning moet u stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.

Die stedenbouwkundige informatie (stedenbouwkundig uittreksel) maakt integraal onderdeel uit van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ die u kunt aanvragen via het Vastgoedinformatieplatform.

Voorwaarden

Een stedenbouwkundig uittreksel moet u mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan 1 jaar.

Procedure

  • U of uw notaris dient uw aanvraag in bij het Vastgoedinformatieplatform.
  • De vastgoedinlichtingen voor overdracht wordt afgegeven binnen een termijn van 30 dagen, na de ontvangst van de aanvraag.

Meer informatie over toegangsbeheer en de aanvraag van ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ vindt u op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 100,00 per kadastraal perceel.
Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van € 36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Hoe kan u uw aanvraag doen? U bent:

  • Notaris: u kan enkel een aanvraag doen via de  IBOT-applicatie in uw eNotariaat
  • Vastgoedmakelaar: u kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
  • Burger of overheidsinstantie: via het Vlaamse webportaal

Specifieke dieptevragen of interpretaties kunnen nog steeds gericht worden naar de gemeente (bv. vragen van bodemdeskundigen over de risicogrond ikv bodemonderzoek).

Naar top