Opgelet voor gladde wegen - code oranje!

Gepubliceerd op vrijdag 2 maart 2018 14 u.
Er wordt uitgebreide gladheid op de grond verwacht, door sneeuwbuien en/of aanvriezende regen of motregen op een bevroren ondergrond. Wees dus voorzichtig op de weg. Hou voldoende afstand in het verkeer en tracht uw verplaatsing zoveel mogelijk uit te stellen.

Glad weer en de baan op? Hou rekening met deze tips!

Met de fiets?

  1. Zet het zadel lager
    Zo kunt u beter met de voeten bij de grond, zodat er eerder steun kan worden gezocht wanneer u dreigt te vallen.
     
  2. Let tijdens het fietsen extra goed op
    Glinsteren de klinkers of het asfalt, dan is de kans groot dat daar een laagje ijs ligt.

  3. Houd afstand van de rand van de weg

  4. Houd steeds allebei de handen aan het stuur

  5. Bereid de reis voor
    Kies zoveel mogelijk gestrooide of geveegde straten.

  6. Hou rekening met andere voertuigen
    Ook anderen hebben last van gladheid! Auto's en andere voertuigen hebben ook een langere remweg en kunnen doorglijden.

Met de wagen?

  1. Houd afstand
    Heel belangrijk is het om bij gladheid meer afstand te houden dan normaal. Als uw voorganger plotseling remt, hebt u de ruimte en tijd om dat op te vangen. Het is dus uit den boze - ook al hebt u haast - om dicht achter iemand te gaan rijden, of hard op een ander af te rijden, om duidelijk te maken dat u wil dat hij of zij opzij gaat. Ook op het laatste moment invoegen is onverantwoord.

  2. Kijk ver voor u uit
    Een tweede belangrijke techniek: blijf zo ver mogelijk voor u uit kijken, dan stuurt u meestal vanzelf de goede lijn. En ook dat gaat beter als u niet te dicht achter uw voorganger rijdt. Zo lang u nog gewoon rijdt en niet slipt, lijkt het of alles veilig is in de vertrouwdheid van uw auto, maar elk beetje veiligheidsmarge is nodig in deze omstandigheden.

  3. Trek rustig op
    Optrekken vanuit stilstand leidt soms tot enge glijpartijen. Of we geven teveel gas waardoor de slippende banden zich dieper in de sneeuw ingraven en de auto helemaal niet meer van zijn plek komt. Wegrijden in z’n twee kan wel helpen. Maar het belangrijkste is weinig gas geven en de koppeling heel rustig laten opkomen. Dat kan overigens ook prima in de eerste versnelling. Het klinkt tegenstrijdig, maar het kan soms ook helpen om bij het wegrijden veiligheidssystemen als ESC (ESP) uit te zetten. De correcties van dergelijke systemen maken het wegrijden in sneeuw moeilijker. Probeer al uw handelingen geleidelijk te doen. Stuur rustig, rem niet abrupt. En stuur bochten niet te scherp in.

  4. Remmen: soms hard, soms helemaal niet
    Moet u een noodstop maken, dan wilt u dat het ABS (antiblokkeersysteem) optimaal functioneert. Ga dus niet steeds ‘pompend’ remmen. ABS werkt alleen als u de remdruk hoog houdt. Het is dan zaak zowel uw rem als uw koppeling - bij voorkeur tegelijkertijd – hard in te trappen. Schrik niet als de rempedaal gaat trillen of als u rare geluiden hoort. ABS zorgt ervoor dat de wielen blijven draaien (anti-blokkeren dus) en daardoor kunt u blijven sturen als dat nodig is.

    Soms kunt u juist beter helemaal niet remmen. In bochten bijvoorbeeld. U kunt beter uw gas loslaten om vaart te minderen. Geef pas weer gas als u de bocht uit bent. Mocht u de bocht toch niet goed hebben ingeschat en ziet u de vangrail op u afkomen, blijf dan vooral kalm. Ga niet enorm aan uw stuur lopen trekken; u kunt de auto beter laten glijden en rustig uw stuur in de juiste rijrichting draaien. Zodra u weer grip hebt, gaat u dan vanzelf de goede kant op. De vangrail raken is onplezierig, maar kan ook helpen de auto weer in het juiste spoor te krijgen.
     
    5. Blijf ook met winterbanden extra alert
    Ook met winterbanden onder de auto zal u rekening moeten houden met de omstandigheden. Normaal gesproken is de remweg als u twee keer zo hard rijdt al vier keer zo lang. Bij gladheid wordt dat nog versterkt. En winterbanden mogen dan een kortere remweg hebben dan zomerbanden, als u hard rijdt wordt dat effect volledig opgeheven.
     
    Sommige mensen denken dat het helpt de bandenspanning te verlagen. Ze redeneren dat de banden dan meer contact maken met de weg en dat zou moeten resulteren in extra grip. Helaas: te slappe banden gaan ten koste van de stabiliteit. Daar komt nog bij dat winterbanden sowieso wat zachter van structuur zijn dan zomerbanden. Om ze optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker.