Nood aan een luisterend oor? Overzicht algemene hulplijnen

De coronacrisis heeft een impact op ons allemaal. We hebben een stuk minder sociaal contact en dat weegt door op iedereen. Blijf praten, blijf ervaringen delen, blijf je gevoelens uiten,... Dat helpt je om de hele situatie een plaats te kunnen geven.

Voor psychosociale steun of een luisterend oor kunnen mensen in eerste instantie terecht bij:

Tele-Onthaal
106 Acute nood aan opvanggesprek / chat mogelijk via website https://www.tele-onthaal.be/ 
Awel
102 Kinderen, jongeren nood aan gesprek (16-22u)/ mail, chat, forum ook mogelijk https://awel.be/ 
Zelfmoordlijn
1813 Suïcidepreventie / 24/7 , chat (18u30-22u), mail (binnen 5 werkdagen antwoord), zelfhulp-optie https://www.zelfmoord1813.be/
Hulplijn geweld
1712 Relationele spanningen, geweld (alle leeftijden + chat via website) https://1712.be/ 
CAW
0800 13 500 Volwassenen met nood aan een gesprek en advies rond allerlei hulpverleningsvragen/ chat, mail ook mogelijk en momenteel ook chat op afspraak https://www.caw.be 
JAC (CAW)
0800 13 500 Jongeren met nood aan gesprek en advies rond allerlei hulpverleningsvragen/ chat, mail ook mogelijk en momenteel ook chat op afspraak https://www.caw.be/jac/ 
WatWat
geen telefoonnummer, wel online Kinderen en jongeren: informatie op maat van leeftijd https://www.watwat.be/corona 

Een overzicht van andere hulplijnen is te vinden op

https://www.samvzw.be/nieuws/chathulplijnen-op-volle-toeren-door-coronacrisis