Afvalophaling verandert vanaf  januari 2026

Gepubliceerd op  donderdag 19 jun 2025 om 15:37 uur

Vanaf januari 2026 schakelen we in onze gemeente over naar een nieuw ophaalsysteem. Restafval wordt dan om de twee weken opgehaald aan huis. De wekelijkse ophaling van GFT-afval blijft ongewijzigd en gebeurt dus nog steeds wekelijks op vrijdag.

Waarom deze aanpassing?

We willen als gemeente het restafval verder verminderen. Vlaanderen legt daarvoor duidelijke doelen op: minder kilo’s restafval per inwoner. We doen het al goed, maar er is nog ruimte voor verbetering. Uit sorteeranalyses blijkt dat er nog te veel recycleerbaar afval — zoals GFT, papier & karton, PMD, textiel... — in de restafvalzak zit.

Samen gaan we voor minder afval

Door beter te sorteren en gebruik te maken van de bestaande voorzieningen, zoals de GFT- en textielophaling, het recyclagepark, de kringloopwinkel of thuiscompostering, kan je je restafval sterk verminderen. Zo help je mee aan een duurzaam afvalbeleid.

Twijfel je over hoe je een verpakking moet sorteren? Raadpleeg de sorteergids via www.betersorteren.be.

Aan de slag met thuiscomposteren?

Op www.vlaco.be vind je alle info. Wist je trouwens dat je voor de aanleg van een vaste composthoop een gemeentelijke premie tot 150 euro kan krijgen? Alle info vind je op www.ichtegem.be/afval-en-recycleren 

Naar top